Ιζαντόρα Ντακ, της Στέλλας Μιχαηλίδου

06/02/2017 20:00:00

  • Τίτλος: Ιζαντόρα Ντακ
    Συγγραφέας: Στέλλα Μιχαηλίδου
    Εικονογράφηση: Απόστολος Βέττας
    Εκδόσεις: Καλειδοσκόπιο
    Σελίδες: 40
    Μέγεθος: 21 Χ 30
    ISBN: 978-960-471-118-5

    Αγόρασέ το

    Βραβείο σε εικονογράφο ή art director για εξώφυλλο για τους Απόστολο Βρεττά, Σάκη Γεωργιάδη και Εριφύλλη Αράπογλου από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου 2017

    Στην πιο ψηλή κορυφή του γαλάζιου βουνού υπήρχε κάποτε μια κρυστάλλινη, ασημένια λίμνη. Η λίμνη των κύκνων. Εκεί γεννήθηκε η Ιζαντόρα.

    Η Ιζαντόρα είναι μια όμορφη πάπια! Έχει λαμπερά μάτια και μπλε, υπέροχα φτερά. Μεγαλώνοντας όμως, αισθάνεται «κοντοστούπα και κακοφτιαγμένη» σε σχέση με τους πανέμορφους κύκνους που την περιτριγυρίζουν. Η ίδια, αυτοσαρκάζοντας, σκαρώνει στιχάκια για τον εαυτό της:

    "Ιζαντόρα μεγαλώνεις
    κι ούτε στάλα δεν ψηλώνεις
    τα φτερά σου είναι μικρά
    και τα πόδια σου στραβά

    Ο λαιμός σου είναι κοντός
    κι ο ποπός σου χαμηλός
    μα ο τρόπος που κοιτάς
    είναι γοητευτικός."

    Η Ιζαντόρα θέλει πολύ να γίνει χορεύτρια αλλά δεν τολμά να εκμυστηρευτεί σε κανέναν αυτό το μυστικό. Φοβάται πως θα την χλευάσουν. Κι επειδή είναι έξυπνη και καλή μαθήτρια, προτιμά να ισχυρίζεται πως θέλει να γίνει δασκάλα. Παρόλα αυτά παρακολουθεί ανελλιπώς τα μαθήματα μπαλέτου στη σχολή του κυρίου Κουντεπιέ. Μέχρι που ο αυστηρός δάσκαλος τη διώχνει θεωρώντας ότι παρεμποδίζει την πρόοδο των υπόλοιπων μαθητών. Η Ιζαντόρα που ζωγραφίζει εξαιρετικά, ζητά και παίρνει την άδεια να παρακολουθεί τα μαθήματα και να ζωγραφίζει τους χορευτές που εξασκούνται πάνω στις πανέμορφες πουέντ τους. Όταν μένει μόνη, εξασκείται επαναλαμβάνοντας τα μαθήματα. Όμως τα στενά παπούτσια του χορού ταλαιπωρούν τα πλατιά της πόδια. Αποφασίζει λοιπόν να χορεύει ξυπόλυτη. Ο ιδιαίτερος χορός της έχει ορμή, ζωντάνια κι εκφραστικότητα.

    Σιγά σιγά αρχίζει να σχεδιάζει και τους συμμαθητές της σε έναν ελεύθερο χορό χωρίς πουέντ και σφιχτούς κότσους. Αυτό εξοργίζει τον κύριο Τεντωμένο -αυτό είναι το παρατσούκλι του κυρίου Κουντεπιέ- και τους χορευτές. Διώχνουν λοιπόν, την Ιζαντόρα χωρίς να την αφήσουν να δώσει εξηγήσεις.

    Η Ιζαντόρα αφού έχει ταξιδέψει και περιπλανηθεί πολύ, ανακαλύπτει έναν τόπο που μπορεί να είναι ο εαυτός της. Γνωρίζει κι άλλα πλάσματα που της αφηγούνται την ιστορία τους, το ασχημόπαπο που έγινε κύκνος, το αηδόνι του αυτοκράτορα και τον περήφανο κότσυφα. Όταν φτάνει η σειρά της να αφηγηθεί την ιστορία της, η Ιζαντόρα αρχίζει να χορεύει. Η ομορφιά του χορού και της ψυχής της μαγεύουν ακόμα και όσους παλιά την χλεύαζαν, τον κύριο Κουντεπιέ και τους συμμαθητές της που αναγνωρίζοντας το λάθος τους, την αναζητούν παντού.

    Η Στέλλα Μιχαηλίδου έγραψε μια ιδιαίτερη ιστορία βασισμένη στη ζωή της χορεύτριας Ι. Ντάνκαν, της οποίας το επίθετο πιθανότατα την ώθησε στο παιχνίδι με τις λέξεις: Ντάνκαν-Ντακ. Με αυτό τον τρόπο η χορεύτρια μεταμορφώθηκε σε μια πάπια που ζει ανάμεσα στους κύκνους μιας λίμνης. Η ίδια μιλώντας στο ELNIPLEX για την επιλογή της ηρωίδας του βιβλίου της είπε:

    "Η ίδια η ηρωίδα μου έτυχε να είναι χορεύτρια. Αυτή άρχισε να λέει και να κάνει πράγματα όμοια με αυτά που έκανε η Ντάνκαν. Έβγαλε τις πουέντ, πέταξε τις τουτού και τα διαδήματα και αναζήτησε ένα χορό πιο ελεύθερο από το μπαλέτο -που ήταν ο μόνος αποδεκτός χορός στην εποχή της- ικανό να εκφράσει την ευαίσθητη, ποιητική ψυχή της.
    Πώς να αποφύγω τις αναφορές στην Ιζαντόρα Ντάνκαν, που πάντα με συγκινούσε και με γοήτευε, όταν η ηρωίδα μου είναι πάπια, Ντακ δηλαδή, και επιπλέον ονομάζεται Ιζαντόρα;"

    Στο κείμενο παρατηρούμε διακειμενικά στοιχεία κι εγκιβωτισμένες γνωστές ιστορίες. Χαρακτήρες εμπνευσμένοι από τις ιστορίες του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, του Ρ. Μπαχ, τη λαική παράδοση αλλά και το τραγούδι του Δ.Σαββόπουλου Ο μύθος του Κότσυφα κυρ-Σταύρου, από τον δίσκο 20 χρόνια δρόμος (1983). Όλοι αυτοί οι ήρωες συνομιλούν με την ηρωίδα του βιβλίου της Στέλλας Μιχαηλίδου και η ίδια διευκρινίζει:

    "Πώς μπορεί κανείς να αποφύγει την διακειμενικότητα; Άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο εμφανής, είναι πάντα παρούσα. Σε κάποια από τα δικά μου έργα, όπως για παράδειγμα στο «περπατώ εις το δάσος»  οι αναφορές σε κάποια πολύ γνωστά κλασσικά παραμύθια και η αναγνώριση τους από τους αναγνώστες ή τους θεατές, αποτελεί προϋπόθεση για τη λειτουργία των  ανατροπών, του χιούμορ και για της επικοινωνίας του έργου και των ηρώων με το κοινό. Το ίδιο ισχύει και για το «όνειρο του Ρο» καθώς και για την «Τζιτζιμιτζιχοτζιριά».

    Στην Ιζαντόρα Ντακ υπάρχουν αυτούσια τμήματα από αγαπημένες ιστορίες με ήρωες πουλιά. Πουλιά που έχουν υποφέρει και που μέσα από κινδύνους, αγώνες και απογοητεύσεις κατάφεραν να έρθουν πιο κοντά στον εαυτό τους, να γίνουν σοφότερα, ν’ αγαπήσουν και ν’ αγαπηθούν.

    Οι περιπέτειες των άλλων μας βοηθάνε να φωτίσουμε κάτι από τον εαυτό μας και να κατανοήσουμε καλύτερα τον κόσμο.  Να νοιώσουμε πως δεν είμαστε οι μόνοι πονεμένοι, οι μόνοι άτυχοι, οι μόνοι πληγωμένοι. Κι ότι ο πόνος μπορεί ν’ ανοίξει δρόμους προς την χαρά, την αποδοχή, την κατανόηση, τη συγχώρεση."

    Πρωτότυπο θέμα, γλαφυρές περιγραφές κα έμμετροι στίχοι συνθέτουν την ιδιαίτερη αυτή ιστορία. Η συγγραφέας πλάθει μια εαίσθητη αλλά γεμάτη εσωτερική δύναμη, αντισυμβατική ηρωίδα που αναζητά χώρο και τόπο για να εκφραστεί, όπως ακριβώς και η χορεύτρια Ιζαντόρα Ντάνκαν από την οποία εμπνεύστηκε. Είναι μια ιστορία για την αυτογνωσία και την προσωπική ταυτότητα, εμπνευσμένη από το οδοιπορικό μιας χορεύτριας που αμφισβητήθηκε αλλά τελικά επηρρέασε κι έδωσε μια άλλη πνοή στην τέχνη του χορού παγκοσμίως.

    Για την εικονογράφηση του βιβλίου, ό,τι κι αν ειπωθεί θα είναι λίγο! Ο Απόστολος Βέττας έχει δημιουργήσει μαγευτικά έργα τέχνης στις σελίδες αυτού του βιβλίου! Μια πολύχρωμη πολιτεία πουλιών ξεδιπλώνεται μαγικά στα μάτια του αναγνώστη συνδυάζοντας τον ρεαλισμό και τη φαντασία, το ονειρικό και το πραγματικό, όπως άλλωστε και το κείμενο. Κύκνοι, πάπιες, γλάροι, κότσυφες και αηδόνια κινούνται στο ρυθμό του κειμένου και συχνά τον υπερβαίνουν. Ακόμα και τα εσώφυλλα μοιάζουν με προσχέδια έργων τέχνης! Σκίτσα χορευτών, αλλά και χορευτών-πουλιών σε αέναη κίνηση εισάγουν τον αναγνώστη στον αφηγηματικό κόσμο που με έντεχνο τρόπο έπλασε η συγγραφέας.

    Στο βιβλίο ο αναγνώστης θα βρει στοιχεία για την ξυπόλιτη χορεύτρια Ιζαντόρα Ντάνκαν.Πρόκειται για μια εξαιρετικά επιμελημένη και προσεγμένη έκδοση απο τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο που αξίζει να διαβάσει κανείς!

  • Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

    ***

    Η Στέλλα Μιχαηλίδου είναι ηθοποιός και χορογράφος αλλά ταυτόχρονα σκηνοθετεί, γράφει βιβλία και διδάσκει κινησιολογία.
    Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη που είναι ιδιαίτερα αγαπητή στο ευρύ κοινό μέσα από τις θεατρικές παραστάσεις της για παιδιά.
    Είναι απόφοιτος του Τμήματος Φυσικής Αγωγής του Α.Π.Θ. και της Δραματικής Σχολής του Κ.Θ.Β.Ε.
    Παρακολούθησε μαθήματα κλασικού και σύγχρονου χορού, σεμινάρια Physical Theatre, Butoh, Contact Improvisation και Feldenkrais στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ασχολήθηκε με εναλλακτικές μορφές άσκησης όπως Pilates, ολιστική γυμναστική και Yoga.
    Γράφει και σκηνοθετεί κυρίως έργα που απευθύνονται σε παιδιά και νέους, επιμελείται την κίνηση και τις χορογραφίες σε θεατρικές παραστάσεις και διδάσκει Κινησιολογία και στο Τμήμα Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από το 1999. Έχει διδάξει το ίδιο μάθημα στην στην Δραματική Σχολή του Κ.Θ.Β.Ε και σε πλήθος σεμιναρίων.
    Παράλληλα από τα τέλη της δεκαετίας του ‘80 μέχρι σήμερα ασχολείται με το θέατρο για παιδιά. Επίσης, ασχολείται με το παιδικό βιβλίο και πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο της βιβλίο “Πολυξένη” από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος.
    Με τις παραπάνω ιδιότητες αλλά και με αυτή της ηθοποιού, συνεργάζεται με την Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» από το 1989, είχε την κινησιολογική επιμέλεια πολλών παραστάσεων στην παραπάνω σκηνή, καθώς επίσης και στο Κ.Θ.Β.Ε. και σε δημοτικά θέατρα. Από το 1999 διδάσκει Κινησιολογία στο τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ.Έχει χορογραφήσει κι έχει παίξει σε περισσότερες από τριάντα παραστάσεις.
    Έγραψε κείμενα για ραδιοφωνικές εκπομπές, στίχους για θεατρικές παραστάσεις και ιστορίες σε συνεργασία με παιδιά.

    Έργα της:

    θεατρικά έργα:
    Περπατώ εις το δάσος (1992) Επόμενος Σταθμός
    Το όνειρο του Ρο (1996) Επόμενος Σταθμός
    Τζιτζιμιτζιχοτζιριά (2005) Επόμενος Σταθμός

    Βιβλία για παιδιά:
    Περπατώ εις το δάσος, Ελληνικά Γράμματα 1996
    Το όνειρο του Ρο, Επόμενος Σταθμός 2002

    Ιστορίες για μαύρες γάτες, Επόμενος Σταθμός 2003
    Περπατώ εις το δάσος, Επόμενος Σταθμός 2004
    Τζιτζιμιτζιχοτζιριά, Επόμενος Σταθμός 2005
    Ιστορίες για μαύρες γάτες, Επόμενος Σταθμός 2007
    Ο γάιδαρος, ο Μένιος, ο παραχαϊδεμένος, Εν πλω 2010
    Μικρές ιστορίες για μεγάλους έρωτες, Εν πλω 2011
    Τζιτζιμιτζιχοτζιριά, Επόμενος Σταθμός 2013
    Πολυξένη, Εκδόσεις Παπαδόπουλος 2014
    Ιζαντόρα Ντακ, Καλειδοσκόπιο 2016
    Τα αληθινά δώρα του Αΐ-Βασίλη, Παπαδόπουλος 2016

    Συμμετοχή σε συλλογικά έργα
    Καραμέλες βουτύρου, Πολύτροπον 2009

    Ο ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΟΣ

    ***

    Ο Απόστολος Βέττας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε αρχιτεκτονική στη Θεσσαλονίκη και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Εδιμβούργο (College of Art, School of Architecture, Herriot-Watt University).
    Ως αρχιτέκτων ασχολείται με θέματα που έχουν σχέση με την όψη του θεατρικού χώρου, τα τεχνικά του χαρακτηριστικά και τη μορφή του.
    Ως σκηνογράφος-ενδυματολόγος έχει συνεργαστεί με κρατικούς θεατρικούς οργανισμούς και επιχορηγούμενα σχήματα εντός και εκτός Ελλάδας (Εθνικό Θέατρο, ΚΘΒΕ, ΕΛΣ, ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, Λάρισας, Βόλου και Καλαμάτας, Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», Θέατρο Τέχνης, Εταιρεία Θεάτρου Πράξη, Τεχνοχώρος, Wandering Theatre στο Βρότσλαφ, το κουκλοθέατρο του Φάικε Μπόσμα στο Άμστερνταμ, Actors Touring Company στο Λονδίνο, κ.ά.), σε παραστάσεις αρχαίου δράματος, κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου και νεοελληνικού έργου. Σκηνογραφίες του έχουν παρουσιαστεί επίσης σε διάφορα φεστιβάλ της Ελλάδας και του εξωτερικού, στα αρχαία θέατρα Επιδαύρου, αρχαίας Μεσσήνης, Μήλου, Θάσου, Φιλίππων και Δίου, στο Ηρώδειο και το Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας κ.α.
    Διετέλεσε μέλος της καλλιτεχνικής επιτροπής (1993-1994) και πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου (1995-1997) του ΚΘΒΕ. Το 2003 ήταν ο επιμελητής της ελληνικής συμμετοχής στη Prague Quadrennial, η οποία απέσπασε ειδική τιμητική διάκριση «για την ποιότητα της παρουσίασης και για τη δουλειά των σκηνογράφων της».
    Για το σύνολο του έργου του έχει τιμηθεί με το βραβείο «Πάνος Αραβαντινός».

  • Μαίρη Μπιρμπίλη
    #

    Νηπιαγωγός γενικής και ειδικής αγωγής σε δημόσιο νηπιαγωγείο της Ανατολικής Αττικής. Στο ELNIPLEX γράφει για όσα μπορεί και σκέφτεται. Είναι υπεύθυνη Βιβλίου και Εκδοτικών Ενεργειών του ELNIPLEX. Αν τη θέλετε πολύ, θα τη βρείτε στο παρακάτω e-mail.

    Επικοινωνία: books@elniplex.com, info@elniplex.com