Ηλίας Καρελλάς: “Λέω στα παιδιά πράγματα που τα απασχολούν, αλλά όχι με προφανείς τρόπους”

0
1061

Το 2002 αλλάζει το θέατρο για παιδιά και νέους. Δημιουργεί παραστάσεις όπου συνυπάρχουν αρμονικά επί σκηνής, ο ηθοποιός, η σκιά, η κούκλα, η μάσκα, τα πολυμέσα και η ζωντανή μουσική, προσελκύοντας περίπου 50.000 θεατές ανά θεατρική σεζόν. Έκτοτε στηρίζει με τη δράση του σημαντικούς οργανισμούς όπως το Χαμόγελο του Παιδιού, η Φλόγα, τα Παιδικά Χωριά SOS, ο Ερυθρός Σταυρός, η Unicef, ενώ σε αναγνώριση του καλλιτεχνικού του έργου, ο Θίασός του τέθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και άλλων φορέων. Οι συνεργασίες του με εκπροσώπους του Θεάτρου σκιών και άλλους καλλιτέχνες είναι ξεχωριστές: Μ. Αθηναίος, ο Βάγγος, ο Γιάνναρος, ο Ε. Σπαθάρης, ο Θ. Σπυρόπουλος, Κ. Δανδουλάκη, Γ. Ζουγανέλης,  Π. Θαλασσινός, ο Σ. Καλογήρου μεταξύ άλλων.

Σημαντικές θεατρικές παραγωγές φέρουν την εμπνευσμένη ματιά και υπογραφή του: «Το αγόρι με τη βαλίτσα» του Mike Kenny, «Στην Κιβωτό στις οκτώ» του Ulrich Hub, «Το μόνο ταξίδι της ζωής του» του Γ. Βιζυηνού, «Ερωτόκριτος» του Β. Κορνάρου και πολλές άλλες, καθώς και παραστάσεις για ενήλικο κοινό όπως «Karagiozis– δύο πακέτα τσιγάρα» (θέατρο Επί Κολωνώ), «Καραγκιόζης-the stand back comedy no (Τάκη 13), «Καραγκιόζης-the stand back comedy» (θέατρο Βικτώρια). Πολλές διακρίσεις, περιοδείες, πολύτεχνες παραστάσεις, καινοτόμα φεστιβάλ (KARAGIOZIS MUSIC PROJECT, 2012), σεμινάρια και εργαστήρια για μαθητές και εκπαιδευτικούς και επισκέψεις σε σχολεία (κάποιες από τις παραστάσεις του μεταφέρονται στο χώρο των σχολείων, σε δήμους και φεστιβάλ όλης της χώρας). Αυτά τα Χριστούγεννα ο Θίασος του παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών «Τα Χριστούγεννα του Καραγκιόζη στη Χαβάη», μια χριστουγεννιάτικη μουσική κωμωδία σκιών με άρωμα καλοκαιριού!

Ο ξεχωριστός δημιουργός θεάτρου υψηλής αισθητικής Ηλίας Καρελλάς στο ELNIPLEX.
Συνέντευξη στην Ανέζα Κολόμβου.

Θυμάσαι την πρώτη φορά που είδες θέατρο σκιών; Τι αίσθηση σου άφησε αυτή η εμπειρία;
Παρακολούθησα για πρώτη φορά θέατρο σκιών στη σκηνή του Γιώργου Χαρίδημου στην καρδιά της Πλάκας, κοντά στο Φανάρι του Διογένη στην πλατεία Λυσικράτους, σε ένα τρομερά ατμοσφαιρικό θέατρο, σε ηλικία τριών ετών. Από την πρώτη στιγμή, με μάγεψε αυτό το είδος θεάτρου. Μου φαινόταν περίεργο όλο αυτό το παιχνίδι με τις σκιές και ήθελα από την πρώτη εκείνη στιγμή να βρεθώ πίσω από τον μπερντέ.

Φανταζόσουν τον εαυτό σου Καραγκιοζοπαίχτη; Τι ήταν αυτό που σε οδήγησε σε αυτήν την επιθυμία;
Στην αρχή φανταζόμουν τον εαυτό μου Καραγκιοζοπαίχτη ερασιτεχνικά. Η επαγγελματική μου ενασχόληση με αυτό το είδος, προέκυψε στην πορεία. Στην εφηβεία μου αποφάσισα ότι αυτό είναι το επάγγελμα που θέλω να ακολουθήσω. Ακόμα θυμάμαι τα λόγια μιας κυρίας που είχε έρθει να παρακολουθήσει μια από τις πρώτες μου παραστάσεις: «σου εύχομαι να κάνεις την καριέρα που φαντάζεσαι, αλλά και εκείνη που δεν φαντάζεσαι». Όταν ξεκινάς να ασχολείσαι με μια δουλειά, το όμορφο είναι να μην φαντάζεσαι αυτό που μπορεί να συμβεί, αλλά να εκπλήσσεσαι διαρκώς. Γι’ αυτό κι εγώ, αντιμετωπίζω κάθε παράσταση που κάνω σαν μια εντελώς καινούργια εμπειρία για μένα, προσπαθώντας να κερδίσω κάθε φορά ένα διαφορετικό στοίχημα.   

Αυτή την περίοδο ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής η παράσταση: «Τα Χριστούγεννα του Καραγκιόζη στη Χαβάη». Μια χριστουγεννιάτικη μουσική κωμωδία σκιών με άρωμα καλοκαιριού που είναι ήδη sold out! Πού αποδίδεις την τόσο μεγάλη ανταπόκριση;
Εκτός από το ταλέντο, πιστεύω και στη σκληρή δουλειά, οπότε η δουλειά που κάνω κάθε φορά για μια παράσταση και ο τρόπος που αντιμετωπίζω το θέατρο σκιών, όχι ως μια απλή παραγωγή, αλλά ως ένα πολυσύνθετο αντικείμενο, σαφέστατα σχετίζεται και με την προσέλευση του κόσμο. Το κοινό όμως δεν έρχεται μόνο επειδή μια παράσταση είναι πολυδιαφημισμένη, αλλά μας τιμά με την εμπιστοσύνη του τα τελευταία έξι χρόνια και έρχεται στις χριστουγεννιάτικες παραστάσεις του Καραγκιόζη στο Μέγαρο, γνωρίζοντας ότι θα δει κάθε φορά μια διαφορετική παράσταση, γεμάτη εκπλήξεις.

Καραγκιόζης, Χριστούγεννα και Χαβάη. Πώς συνδυάζονται αλήθεια; Πώς προέκυψε η ιδέα γι’ αυτόν τον τόσο τολμηρό, αντιθετικό συνδυασμό;
Όλες οι παραστάσεις που κάνω είναι ανατρεπτικές, με έναν ετερόκλητο καλλιτεχνικό συνδυασμό επί σκηνής, τόσο όσον αφορά τη μουσική της κάθε παράστασης, όσο και σε σχέση με τη θεματολογία και τη διασκευή της. Για παράδειγμα, έχω συνεργαστεί τις προηγούμενες χρονιές στις χριστουγεννιάτικες παραστάσεις στο Μέγαρο από τον Χρήστο Θηβαίο, τους String Demons και τα Ημισκούμπρια, μέχρι τον Πάνο Μουζουράκη, την Αρετή Κετιμέ και τους Burger Porject, που συμμετέχουν και φέτος. Πάνω στη σκηνή συνυπάρχουν διαφορετικοί καλλιτέχνες κάθε φορά. Φέτος ο Καραγκιόζης ταξιδεύει στη Χαβάη, παρέα με τους ανατρεπτικούς Burger Project και τον εκπληκτικό ηθοποιό Λευτέρη Ελευθερίου, σε μια παράσταση που ξεφεύγει από το κλασσικό θέατρο σκιών, αλλά είναι μια πρωτότυπη δημιουργία, μια καινούργια πρόταση για μικρούς και μεγάλους.

Υπάρχουν κάποια μηνύματα που θέλεις να μεταδώσεις στα παιδιά;
Είμαι κατά του διδακτικισμού στο θέατρο και με ενδιαφέρει να λέω στο κοινό και ειδικά στα παιδιά, πράγματα που νομίζω ότι τα απασχολούν, αλλά όχι με προφανείς τρόπους. Αφήνω το ίδιο το έργο να μιλάει στην ψυχή τους. Αυτό όμως που πραγματικά έχει μεγάλη σημασία για μένα, είναι το τί ακολουθεί μια παράσταση. Να υπάρχει δηλαδή συζήτηση με τα παιδιά, τους γονείς ή τους δασκάλους. Για παράδειγμα, η φετινή παράσταση στο θέατρο Κάππα, «Το αγόρι με τη βαλίτσα», ένα αριστουργηματικό έργο του Μάικ Κένι και της Ξένιας Καλογεροπούλου, πραγματεύεται το προσφυγικό ζήτημα με τρόπο ιδιαίτερο. Ένας πρόσφυγας ταξιδεύει στην Ευρώπη και φαντάζεται τα ταξίδια του σαν να είναι ο Σεβάχ ο θαλασσινός. Έτσι, με όχημα μια άλλη ιστορία ιδιαίτερα προσφιλή στα παιδιά, μπορεί κάποιος να τους μιλήσει για αυτό το ζήτημα, χωρίς «να τους κουνάει το δάχτυλο», αλλά να «ξεκλειδώνει» τη φαντασία τους την ώρα της παράστασης, αλλά και μετά από αυτήν.

Τι είναι αυτό που σου δίνει τη μεγαλύτερη ικανοποίηση στο τέλος των παραστάσεων;
Μεγαλύτερη ικανοποίηση είναι πάντα το χειροκρότημα. Αλλά και το να μιλά κανείς με τα παιδιά μετά το τέλος μιας παράστασης, προκείμενου να καταλάβει τί τους άρεσε και ποιο νόημα αντιλήφθηκαν, είναι εξίσου σημαντικό. Αυτό παίζει ιδιαίτερα καθοριστικό ρόλο για τη μετέπειτα πορεία μιας παράστασης ιδιαίτερα στην αρχή, για να διαπιστώσεις αν υπάρχει ανάγκη για τροποποιήσεις ή αν το μήνυμα που θες να περάσεις γίνεται αντιληπτό.

Ποιες είναι οι επιρροές σου; Πώς επιλέγεις κάθε φορά τη θεματολογία σου;
Τα παιδιά σήμερα ζουν σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από γρήγορους ρυθμούς και την είσοδο του διαδικτύου στη ζωή τους από πολύ μικρή ηλικία. Για μένα όμως το σημαντικό δεν είναι να τρέξουμε για να ακολουθήσουμε αυτήν την κατάσταση, ούτε ρόλος του θεάτρου σκιών είναι να αφομοιωθεί από αυτούς τους έντονους ρυθμούς. Η θεματολογία εμπνέεται από τη σημερινή κατάσταση, από σύγχρονους προβληματισμούς, αλλά αντλείται κυρίως από παραδοσιακές ιστορίες που διασκευάζονται ή από τελείως καινούργια κείμενα που γράφονται εξαρχής, χρησιμοποιώντας κλασσικές ατάκες του θεάτρου σκιών και πάντα με το άρωμα του παρελθόντος, το οποίο κάποιες φορές μπορεί να σταθεί και στο σήμερα. Στόχος είναι το θέατρο σκιών να μην μείνει στο μουσείο, αλλά να γίνει κάτι σύγχρονο που να αφορά τα παιδιά της εποχής μας.

Ποιος ο ρόλος της ζωντανής μουσικής στις παραστάσεις σου;
Η μουσική σε όλες μου τις παραστάσεις παίζει κυρίαρχο ρόλο. Θεωρώ ότι άλλες φορές προχωρά τη δράσει, ενώ άλλες τονίζει συγκεκριμένα σημεία του έργου. Είναι ένα σημαντικό μέσο και εργαλείο δραματουργίας στο θέατρο. Ειδικά όμως στις δικές μου παραστάσεις έχει εξέχουσα θέση. Στις παραστάσεις του Καραγκιόζη συναντά κανείς ανατρεπτικές μίξεις παραδοσιακής μουσικής που διασκευάζεται και παίζεται με πρωτότυπο τρόπο. Ενώ στο θέατρο, η μουσική έρχεται να υπηρετήσει τη δράση, είτε αυτή είναι γραμμένη εξαρχής, είτε είναι παρμένη από την παράδοση και προσαρμοσμένη στην κάθε παράσταση.

Με τους Burger Project έχεις ξανασυνεργαστεί πολλές φορές. Πώς έγινε αυτή η συνάντηση;
Με τους Burger Project έχω συνεργαστεί άλλες δύο φορές: την πρώτη χρονιά που κάναμε τα Χριστούγεννα του Καραγκιόζη στο Μέγαρο και άλλη μια φορά στην παράσταση που κάναμε στο θέατρο Κάππα «Στην Κιβωτό στις οκτώ» του Ούλριχ Ουμπ. Διάλεξα να συμμετέχουν και φέτος στην παράσταση, τόσο λόγω του κώδικα που έχουμε αναπτύξει μεταξύ μας και τη δική τους εμπειρία στη σκηνή από τις παιδικές παραστάσεις που έχουν κάνει οι ίδιοι, όσο και για να υπηρετήσουν αυτό το πρωτότυπο project που φέτος εμπνεύστηκα, τον Καραγκιόζη που κάνει Χριστούγεννα στη Χαβάη. Ποιοι καταλληλότεροι λοιπόν από τους Burger Project με τις υπέροχες διασκευές τους!

Στην παράσταση συμμετέχει και ο ηθοποιός Λευτέρης Ελευθερίου σε ρόλο έκπληξη! Θα μας μαρτυρήσεις κάτι από αυτή την έκπληξη;
Ο Λευτέρης Ελευθερίου είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του. Έρχεται στην παράσταση ως το δεξί χέρι του Πασά και αρχηγός της μυστικής αποστολής παρέα με τον Καραγκιόζη στη Χαβάη. Όμως μπλέκει σε περιπέτειες και αλλάζει επί σκηνής πολλούς ρόλους! Δυστυχώς δεν μπορώ να σας αποκαλύψω περισσότερες πληροφορίες…

Τι άλλο περιμένουμε στη συνέχεια;
Ο Καραγκιόζης ταξιδεύει φέτος στη Χαβάη, αλλά στη συνέχεια γυρίζει «στο σπίτι του» που είναι το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. «Το σπίτι του Καραγκιόζη» είναι ένας ειδικά διαμορφωμένο χώρος 300 τ.μ.στον οποίο ζωντανεύει τρισδιάστατα το εσωτερικό του σπιτιού του και η ιστορία του θεάτρου σκιών, από τη γέννησή του ως τις μέρες μας. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών αναγνωρίζοντας την αξία και τον ρόλο της παράδοσης σήμερα, δημιούργησε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα στέκι για το θέατρο σκιών. Οι σχολικές παραστάσεις για «το σπίτι του Καραγκιόζη» πραγματοποιούνται καθημερινά στο Μέγαρο, ενώ από 19 Ιανουαρίου και κάθε Σάββατο ξεκινούν και οι παραστάσεις για το κοινό.  «Το αγόρι με τη βαλίτσα» συνεχίζει την πορεία του στο θέατρο Κάππα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, επίσης με παραστάσεις για σχολεία Δευτέρα-Παρασκευή και κάθε Κυριακή για το κοινό. Επιφυλασσόμαστε για μια μεγάλη έκπληξη το καλοκαίρι! Και ήδη ετοιμαζόμαστε για την ερχόμενη σεζόν με μια καινούργια παράσταση στο θέατρο Κάππα.