Η λέξη είναι φόνος, του Άντονι Χόροβιτς

0
609

Γράφει η Κατερίνα Γούδα

Ήταν ένα ηλιόλουστο ανοιξιάτικο πρωινό λίγο μετά τις έντεκα, από κείνα με το λαμπερό λευκό φως που υπόσχονται περισσότερη ζέστη από όση φέρνουν, όταν η Νταϊάνα Κάουπερ διέσχισε τη Φούλαμ Ρόουντ και μπήκε σε ένα γραφείο τελετών.

 Ήταν μικροκαμωμένη γυναίκα, με σοβαρό, επαγγελματικό στιλ και κάτι θεληματικό στο βλέμμα της, στο αυστηρό κούρεμά της, ακόμα και στον τρόπο που περπατούσε. Αν την έβλεπες να έρχεται προς το μέρος σου, η πρώτη ενστικτώδης αντίδραση θα ήταν να κάνεις στην άκρη για να περάσει. Κι όμως δεν είχε ίχνος κακίας πάνω της. Ήταν εξηντάρα, με ευχάριστο στρογγυλό πρόσωπο. Καλοντυμένη, με ξεκούμπωτο ανοιχτόχρωμο αδιάβροχο που αποκάλυπτε μια ροζ ζέρσεϊ μπλούζα και μια γκρίζα φούστα. Φορούσε ένα βαρύ κολιέ από ακριβές πέτρες χάντρες, και αρκετά δαχτυλίδια με διαμάντια που κόστιζαν σίγουρα μια περιουσία….

…. «Καλή σας μέρα. Μπορώ να σας βοηθήσω;» ρώτησε.

«Ναι. Θα ήθελα να κανονίσω μια κηδεία».

«Βρίσκεστε εδώ για λογαριασμό κάποιου που πέθανε πρόσφατα;

…. «Όχι», απάντησε η κυρία Κάουπερ. «Είναι για μένα».

Μετά από περίπου πενήντα βιβλία, κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, σημαντικές συνεργασίες, εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως ο Άντονι Χόροβιτς δημιουργεί ένα καθηλωτικό μυθιστόρημα…

Η ΛΕΞΗ ΕΙΝΑΙ ΦΟΝΟΣ.

Τέσσερις λέξεις είναι αρκετές να σε προϊδεάσουν για τη δυναμική του.

Ο Άντονι Χόροβιτς καταφέρνει από τις πρώτες κιόλας σελίδες να σου κεντρίσει το ενδιαφέρον και σε κάνει να συνειδητοποιήσεις ότι κρατάς στα χέρια σου ένα βιβλίο που σου επιβάλει να το διαβάσεις.

Μια καλοβαλμένη γυναίκα, η Νταϊάνα Κάουπερ, μπαίνει σε ένα γραφείο τελετών. Βρίσκεται εκεί για να οργανώσει… τη δική της κηδεία. Λίγο αργότερα θα βρεθεί νεκρή στο σπίτι της. Άραγε γνώριζε πως θα πεθάνει;

Όμως ο συγγραφέας δεν αρκείται μόνο να δώσει την απάντηση σε αυτό το ερώτημα, παρά δημιουργεί έναν ολόκληρο κόσμο συμπτώσεων, δολοπλοκιών, συμφερόντων και ανατροπών.

Τι σχέση θα μπορούσε να έχει η Νταϊάνα Κάουπερ με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, τον Πίτερ Τζάκσον, τον Σέρλοκ Χόλμς, τον Τζέιμς Μπόντ, τον Τεν-τεν αλλά και τον ίδιο τον Άντονι Χόροβιτς;

Πολλά τα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν από του επιθεωρητές του τοπικού αστυνομικού τμήματος. Αρκετά όμως και για τον πρόσφατα απολυμένο επιθεωρητή Ντάνιελ Χόθρον, ο οποίος κλήθηκε από έναν πρώην συνάδελφο για να διεξάγει τη δική του έρευνα, γνωρίζοντας πως ο μόνος που θα μπορούσε να λύσει το αίνιγμα και να συμπληρώσει τα κομμάτια του πάζλ που έλειπαν, ήταν εκείνος. Ευέξαπτός, επιθετικός, με έντονη προσωπικότητα, φαινομενικά αδιάφορος για τα συναισθήματα και τις απόψεις των υπολοίπων, αλλά παράλληλα εξαιρετικά έξυπνος, μεθοδικός και οξυδερκής. Ως άλλος λοιπόν Σέρλοκ Χόλμς – ο Χόθρον- χρειάζεται τη βοήθεια του Γουάτσον στην εξιχνίαση του μυστηρίου. Και σε αυτό το σημείο μας περιμένει μια μεγάλη έκπληξη… Ο ίδιος ο Άντονι Χόροβιτς θα ενσαρκώσει το ρόλο και θα αποτελέσει το συνεργάτη και συνοδοιπόρο του Χόθρον στην υπόθεση αυτή.

Το μόνο που χρειάζεται είναι να εξιχνιάσουν το έγκλημα.

«Ήλπιζα ότι θα μπορούσες να με βοηθήσεις».

«Με ποιο τρόπο;»

«Θέλω να γράψεις για μένα».

«Τι εννοείς». Ρώτησα.

«Θέλω να γράψεις ένα βιβλίο για μένα».

Ευρηματικά ο συγγραφέας κάνει χαρακτήρα του βιβλίου του τον ίδιο του τον εαυτό, με την πραγματική του ζωή, την οικογένειά του, τους φίλους και συνεργάτες του, την καριέρα του, τα βιβλία του, τα σενάρια ακόμα και τα συναισθήματά του. Ταυτόχρονα όμως σε βάζει σε σκέψεις. Πόσο αληθινή είναι η υπόθεση; Μήπως υπήρξε όντως το έγκλημα; Οι χαρακτήρες είναι βασισμένοι στους πραγματικούς εμπλεκόμενους;

Και τότε συνειδητοποιείς την πραγματική μαγεία του συγκεκριμένου βιβλίου.

Καθώς οι σελίδες γυρίζουν γρήγορα, η μορφή του Τρούμαν Καπότε αισθάνεσαι ότι σε παρακολουθεί και περιμένει υπομονετικά την ετυμηγορία.

Ο Άντονι Χόροβιτς με απόλυτη μαεστρία υφαίνει την πλοκή του μυθιστορήματος, που ακροβατεί μεταξύ αλήθειας και μυθοπλασίας και σε παρασύρει. Σαν σύγχρονος Τρούμαν Καπότε συνθέτει ένα πολυδιάστατο, ευφυές αστυνομικό μυθιστόρημα με δολοφονίες, μυστήριο, απροσδόκητα πολλές ανατροπές και αληθινά γεγονότα, παρουσιασμένα με δημοσιογραφική γραφή. Όπως ο ίδιος ο Τρούμαν Καπότε έλεγε για το Βιβλίο του Εν Ψυχρώ (1966), πως ήθελε να δημιουργήσει ένα νέο είδος μυθιστορηματικής λογοτεχνίας βασισμένο σε μια δημοσιογραφικού τύπου εξιστόρηση ενός πραγματικού γεγονότος, γνωστό ως non fiction novel.

Μπορεί όπως λέει ο ίδιος ο Άντονι Χόροβιτς να είναι επηρεασμένος από τον τρόπο του έστηνε τα μυστήρια της η Άγκαθα Κρίστι, σίγουρα όμως, σε αυτό το βιβλίο, ο Τρόυμαν Καπότε κρυφοκοιτάζει.

Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα από τον Άντονι Χόροβιτς και τις εκδόσεις Διόπτρα, που δεν του αντιστέκεσαι.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Αγόρασέ το
Τίτλος: Η λέξη είναι φόνος
Τίτλος πρωτοτύπου: The word is murder
Συγγραφέας: Άντονι Χόροβιτς
Εκδόσεις: Διόπτρα, Απρίλιος 2119
Μετάφραση: Χριστιάννα Σακελλαροπούλου
Επιμέλεια κειμένου: Σταυρούλα Αλεξανδροπούλου
Προσαρμογή εξωφύλλου: Έρση Σωτηρίου
Σελιδοποίηση: Ηλίας Σούφρας
Σελίδες: 408
Μέγεθος: 14,5 Χ 20,5
ISBN: 978-960-605-677-2