Νίκος Χαλιάσας: “Πρέπει κάθε γονέας να κατανοήσει την αξία της μουσικής εκπαίδευσης για το παιδί του”

0
528

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Μελέτησε βιολί με τον Τάτση Αποστολίδη στο Ωδείο Αθηνών όπου το 1989 πήρε Δίπλωμα ενώ συνέχισε τις σπουδές του στη Royal Academy of Music του Λονδίνου με τον Howard Davis απ’ όπου αποφοίτησε με μεταπτυχιακό δίπλωμα το 1990. Στη συνέχεια φοίτησε στο Royal College of Music του Λονδίνου (μεταπτυχιακό Δίπλωμα Σολίστ ARCM) ενώ ακολούθησαν μεταπτυχιακές σπουδές διεύθυνσης ορχήστρας στο Trinity College of Music, με τον Peter Stark. Από το 2012 είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Μουσικής ‘Συμφωνία’ Πειραιά και νήσων Αργοσαρωνικού. Ίδρυσε και διευθύνει από το 2000 την ορχήστρα INTRARTI, με την οποία έχει διευθύνει πάρα πολλές συναυλίες σε όλη την Ελλάδα, συμπράττοντας με κορυφαίους σολίστες όπως ο Δ. Σγούρος, ο Τ. Αποστολίδης, ο Γ. Δεμερτζής και πολλοί άλλοι. Επίσης έχει κάνει δεκάδες εκπαιδευτικών παρουσιάσεων σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, φέρνοντας έτσι σε άμεση επαφή τα παιδιά με την ορχήστρα και τα όργανα. Έχει διευθύνει πολλές ορχήστρες όπως την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, την Κρατική Ορχήστρα Κύπρου, την Κρατική Ορχήστρα Κωνσταντινούπολης, την Thuringen Sinfoniker, την ορχήστρα Musica Vitae του Vaxjo της Σουηδίας, την Εσθονική Klaasparlimang Sinfonietta, την Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, του Δήμου Αθηναίων, του Δήμου Θεσσαλονίκης και πολλές άλλες.

Σε λίγες μέρες θα διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο παραμυθένιο έργο του Σ. Προκόπιεφ “Ο Πέτρος και ο Λύκος” στο θέατρο Δαϊς.
Ο Νικόλαος Χαλιάσας στο ELNIPLEX.

Κύριε Χαλιάσα, ευχαριστούμε για την τιμή. Έχετε διευθύνει και διακριθεί με πολύ σπουδαίες ορχήστρες. Τι είναι αυτό που σας κινητοποίησε στον «Πέτρο και τον Λύκο» του Σ. Προκόφιεφ;
Είναι ένα έργο διαχρονικά ενδιαφέρον λόγω της ιδιαίτερης θεματικής του φύσης (επαφή με τα παιδιά)

Ποιος είναι ο ρόλος της ορχήστρας και των οργάνων στην αφήγηση και την εμβάθυνση σε αυτό το έργο;
Το κάθε όργανο αντιπροσωπεύει έναν χαρακτήρα (ανθρώπου ή ζώου) κι έτσι γίνεται πιο εύκολα αντιληπτό στα παιδιά το ηχόχρωμα του κάθε οργάνου.

Πόση δύναμη έχει ένα μουσικό έργο που έρχεται από το 1936 και τη Ρωσία για να κάνει τέτοια διαδρομή παγκοσμίως;
Ούτε λιγότερη ούτε περισσότερη από εκατοντάδες άλλα αριστουργήματα. Το κάθε έργο κατέχει την δική του “θέση”…

Έχετε μια ιδιαίτερη επαφή με τα παιδιά. Πιστεύετε ότι τα σημερινά παιδιά της χώρας μας έχουν επαφή με τις ορχήστρες και τα όργανα ή τα αντιμετωπίζουν ως «βαριά κουλτούρα» για λίγες ώρες;
Τα παιδιά έχουν μικρή έως ελάχιστη επαφή με τις ορχήστρες, τη μουσική αλλά και τα όργανα, κυρίως με ευθύνη των γονέων. Εκείνοι καθορίζουν κι αποφασίζουν πού θα πάνε με τα παιδιά… Εμείς προσπαθούμε όσο μπορούμε να παρουσιάζουμε έργα για τα παιδιά ή και να κάνουμε εκπαιδευτικές παρουσιάσεις στα σχολεία… Δεν μπορούμε να αποφασίζουμε όμως για τα παιδιά των άλλων… Πρέπει ο κάθε γονέας να κατανοήσει την μεγάλη αξία της μουσικής εκπαίδευσης για το παιδί του…

Η τεχνολογία βοηθάει στην επαφή με αυτές τις εξαίρετες εκφάνσεις του ανθρώπινου πολιτισμού ή γίνεται κι εδώ το λάθος της κακής χρήσης;
Όταν χρησιμοποιείται σωστά, βοηθάει πάρα πολύ…

Γιατί θεωρείτε την παράσταση αυτή στο θέατρο Δαϊς ιδιαίτερη; Τι θα «ωφεληθεί» κάποιος παρακολουθώντας την;
Όλες οι εκπαιδευτικές παραστάσεις είναι ιδιαίτερες για ευνόητους λόγους…

Υπάρχει μουσική παιδεία στη χώρα μας; Μια χώρα με τόσους σημαντικούς μαέστρους και συνθέτες…
Υπάρχει και πολύ καλή μάλιστα, σε επίπεδο ωδείων… όχι όμως σε μαζικό επίπεδο στα σχολεία μας, όπου είναι απειροελάχιστη…

Είμαστε εκπαιδευτικοί. Υπάρχουν κάποια απλά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να αγαπήσουν οι μαθητές μας τη μουσική ήδη από την προσχολική ηλικία;
Πολλές περισσότερες ώρες επαφής…

Είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας ο πολιτισμός ή έστω… θα έπρεπε να είναι;
Είναι σε επίπεδο παρελθόντος (αρχαιότητες, μουσεία κλπ) και θα πρέπει να γίνει πολύ περισσότερο και σε επίπεδο παρόντος.

Website: www.nikoshaliassas.com