Χνότα στο τζάμι, του Βασίλη Παπαθεοδώρου

0
1063

Τίτλος: Χνότα στο τζάμι
Συγγραφέας: Βασίλης Παπαθεοδώρου
Εκδόσεις: Κέδρος, 2007
ISBN: 978-960-04-3427-9

Αγόρασέ το

xnotastotzami_coverΚάπου στο μέλλον, ίσως όχι και τόσο μακριά, μια πόλη πανικόβλητων, τρομοκαταβεβλημένων κατοίκων ανασαίνει βαριά κάτω από απίστευτους περιορισμούς ζωής, έκφρασης, κίνησης. Όλοι και όλα παρακολουθούνται από τις Αρχές με κάμερες που βρίσκονται παντού και καταγράφουν κάθε κίνηση, συνομιλία, νεύμα. Στο όνομα της ασφάλειας και της αποφυγής τρομοκρατικών χτυπημάτων, η ιδιωτική ζωή των ανθρώπων μοιάζει με ανέκδοτο, η κοινωνική τους παρουσία βαθμολογείται με θετικούς κι αρνητικούς πόντους, τα παράθυρα παρακολουθούνται με συστήματα καταγραφής θερμικής ακτινοβολίας όταν κάποιος στέκεται μπροστά τους και τα παιδιά δε γνωρίζουν τι σημαίνει σχολείο, φίλοι, υπαίθριο παιχνίδι.

Στο όνομα της ασφάλειας λέξεις όπως γόμα και μπισκότο θεωρούνται ύποπτες και οι «χρήστες» τους καταχωρούνται ως ύποπτοι προς παρακολούθηση. Τα τηλεοπτικά κανάλια σε αγαστή συνεργασία με τις αρχές δημιουργούν γεγονότα για να χειραγωγούν την περίφημη «κοινή γνώμη» και όλα μοιάζουν αγγελικά πλασμένα από τον κόσμο του Όργουελ και του Μεγάλου Αδερφού.
Κι έρχεται ένα τυχαίο γεγονός, μια «κατά λάθος» δολοφονία ενός μετανάστη φοιτητή για να κάνει το κάδρο της πόλης πιο εφιαλτικό. Ο 19χρονος Άλεκ καταγράφει εντελώς τυχαία με την κάμερά του τη δολοφονία του συμφοιτητή του που απλά έτρεχε κάνοντας πλάκα με τη φίλη του. Λίγο μετά, βλέπει το γεγονός να παρουσιάζεται στις οθόνες ως εκτέλεση ενός τρομοκράτη ο οποίος σκόπευε να ανατινάξει το μετρό με βόμβες που έκρυβε στο σακίδιό του.
Από εκείνη την ώρα κουβαλά σα βάρος πάνω του ένα βίντεο που δε ξέρει τι να το κάνει. Ψάχνει για συμμάχους. Μα δεν είναι και τόσο εύκολο. Η συμφοιτήτριά του Σιμόν, παρούσα στο περιστατικό, ξαφνικά εξαφανίζεται και η παράξενη ασυλία της σε κάποιους χώρους όπου κινούνται αστυνομικοί παραξενεύει τον Άλεκ. Ο πατέρας του Άλεκ, ο Νικ, εργάζεται στην εταιρία τηλεπικοινωνιών της πόλης. Ευυπόληπτος και δίχως ούτε έναν αρνητικό βαθμό, πράγμα εξαιρετικά σπάνιο και ενδεικτικό του βίου του, ανακαλύπτει απρόσμενα ότι ο γιος του είναι ο λήπτης και κάτοχος του βίντεο (ο κομιστής όπως θα έλεγαν τα σημερινά media) που οι αρχές κυνηγούν μανιωδώς καθώς αποκαλύπτει το λάθος τους. Η μητέρα του, Έλεν, και η μικρή αδερφή του, η Ρόζα, κλεισμένες στο σπίτι βιώνουν τη δική τους «τρομοκρατία», μανταλωμένες μέσα στο καβούκι του φόβου και της καθοδηγούμενης ξενοφοβίας. Ο καθηγητής Πίτερσον, εμψυχώνει τους φοιτητές του, αγνοώντας το καθεστώς ανελευθερίας που έχουν επιβάλλει οι Αρχές και είναι το στήριγμα κάθε φοιτητή που θέλει να διαφοροποιηθεί από το καθεστώς. Ο φίλος του Άλεκ, ο Μάικ, είναι κοντά του στις ανησυχίες και τις ενοχές του, τους φόβους και τις επόμενες κινήσεις του.
Όμως, στ’ αλήθεια, σε μια τόσο αστυνομοκρατούμενη και…φοβοφοβούμενη πόλη, κανείς δε μπορεί να είναι σίγουρος για το τι στ’ αλήθεια συμβαίνει. Γιατί η αλήθεια μοιάζει κατακερματισμένη και η συλλογή του απαιτεί υπέρμετρο θάρρος και ίσως πολλούς αρνητικούς πόντους. Οι άνθρωποι κρατούν κρυφά κομμάτια του εαυτού τους υπό την απειλή του διαρκούς φόβου και η εμπιστοσύνη συστήνεται και επανανοηματοδοτείται διαρκώς.
Ο Άλεκ είναι άθελά του μπλεγμένος σε ένα θρίλερ. Και όλοι οι ήρωες της ιστορίας, καθένας με τον τρόπο του, θα αποκαλύψουν τι δε μπορούν, τι ονειρεύονται, πόσο ισχυρός είναι ο φόβος μέσα τους αλλά κυρίως πόση δύναμη διαθέτουν να τα βάλουν με το θηρίο που κατατρώει τις σάρκες τους.

Ένα αριστοτεχνικά στημένο αστυνομικό μυθιστόρημα για νέους, μεγαλύτερους και πολύ μεγαλύτερους. Πενήντα ένα κεφάλαια, πενήντα μία σκηνές μιας κινηματογραφικής λήψης που τυπώθηκε σαν μονοκάμερο πλάνο στις σελίδες ενός βιβλίου. Αν διάβαζα το βιβλίο πριν 120 χρόνια που ο κινηματογράφος ήταν άγνωστη λέξη, θα ένιωθα πως ο συγγραφέας του ήταν ο μέγας μύστης των εικόνων του μέλλοντος. Εικόνων που ορθώνονται μπροστά σου και χορεύουν στα λευκά περιθώρια των σελίδων την ώρα που εσύ διαβάζεις τη συνέχεια.
Πραγματικά καθηλωτικό, με συνεχείς ανατροπές αλλά και ξεκάθαρο σχόλιο του συγγραφέα για τις κοινωνίες που κάποιοι ονειρεύονται να στήσουν πάνω στο φόβο και τους «κακούς» που πρέπει να υπάρχουν για να διαπαιδαγωγούν τη μάζα ώστε να μην είναι επικίνδυνη για το καλοκουρδισμένο γρανάζι των αρχόντων.
Το βιβλίο έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο, το Βραβείο του περιοδικού Διαβάζω καθώς και με Έπαινο από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου.
Προτείνεται.

ΥΓ: Όσο υπάρχουν Τζορτζ στις κοινωνίες, θα χαμογελώ για το είδος που λέγεται άνθρωπος…Προσέξτε αυτόν τον καταχωνιασμένο στις σελίδες του βιβλίου b-hero που είναι τόσο ύποπτος όσο και ο πραγματικός άνθρωπος.

Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

***

4666_1150927647901_1892143_nΟ Βασίλης Παπαθεοδώρου έχει κατακτήσει με την συνεπή δουλειά του εδώ και 14 χρόνια μια σημαντική θέση, όχι μόνο στα ράφια των βιβλιοπωλείων και τις πωλήσεις τους, αλλά και στις καρδιές των Ελλήνων βιβλιόφιλων. Τα βιβλία του, παιδικά αλλά κυρίως νεανικά-εφηβικά, σχολιάζουν με το δικό του προσωπικό ύφος όλα σχεδόν τα θέματα που μπορεί να τρυπώνουν στις σκέψεις και τις ψυχές των νέων αναγνωστών: ρατσισμός, αγάπη, ανθρωπιά, bullying, οικολογία και περιβάλλον, πολιτική, αναζήτηση ταυτότητας, πίστη και πολλά άλλα.

Η εκδοτική του παρουσία -και όχι η συγγραφική- ξεκίνησε με αφορμή ένα τυχαίο γεγονός. Η συγγραφέας Ελένη Δικαίου άφησε στην τράπεζα που εργάζεται μια προκήρυξη διαγωνισμού της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς, στον οποίο τελικά διακρίθηκε για το βιβλίο του “Σχολική παράσταση“. το οποίο εκδόθηκε 4 χρόνια μετά!

Από το 1996 έως σήμερα έχει γράψει 14 βιβλία για παιδιά, εφήβους και νέους και έχει αποσπάσει σημαντικά βραβεία ενώ το Νοέμβριο του 2014 αναμένεται το 15ο βιβλίο του με τίτλο “Το ημερολόγιο ενός δειλού”.

Γεννήθηκε το 1967 στην Αθήνα. Από το 1979 ζει στη Γλυφάδα. Φοίτησε στο γυμνάσιο και λύκειο της Γερμανικής Σχολής Αθηνών. Στη συνέχεια σπούδασε Μεταλλειολόγος Μηχανικός και Χημικός Μηχανικός στο ΕΜΠ, ενώ έκανε μεταπτυχιακά στη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Έχει εργαστεί σε αεροπορική εταιρεία και ως καθηγητής Γερμανικών. Σήμερα εργάζεται ως Αναλυτής Κινδύνων σε τράπεζα. Ο ίδιος ομολογεί: “… ίσως αυτά να μην συνδυάζονται μεταξύ τους αλλά πιστεύω από όλα τα παραπάνω έχω πάρει “κάτι”, είτε αυτό είναι εμπειρία, είτε τρόπος σκέψης, είτε συναναστροφή με πολλούς και διαφορετικούς τύπους ανθρώπων, που με βοήθησαν και μου έδωσαν ιδέες για το γράψιμο των βιβλίων μου”.

Έχει τιμηθεί δύο φορές με το Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας και δύο φορές με το Βραβείο του περιοδικού “Διαβάζω” (2008, 2010) για τα βιβλία του “Χνότα στο τζαμί” και “Στη διαπασών”. Επίσης έχει αποσπάσει άλλα έξι λογοτεχνικά βραβεία για διάφορα έργα του από τον Κύκλο Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά και τον Κυπριακό Σύνδεσμο Παιδικού και Νεανικού Βιβλίου.

Πέντε από τα βιβλία του (Το μήνυμα, Οι Εννέα Καίσαρες, Χνότα στο τζάμι, Στη διαπασών, Το μεγάλο ταξίδι της κινέζικης πάπιας) διδάσκονται στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, σε μετεκπαιδευόμενους δασκάλους.

Εργογραφία:
Το μήνυμα. Αθήνα, Καστανιώτη, 2001.
Οι εννέα καίσαρες. Αθήνα, Καστανιώτη, 2004.
Χνότα στο τζάμι. Αθήνα, Κέδρος, 2007.
Ποιoς απήγαγε τον Αϊ-Βασίλη; Αθήνα, Καστανιώτη, 2007.
Το μεγάλο ταξίδι της κινέζικης πάπιας. Αθήνα, Καστανιώτη, 2008
Στη Διαπασών. Αθήνα, Καστανιώτη, 2009.
Άλφα. Αθήνα, Καστανιώτη, 2009.
Μια Αστεία Επιδημία. Αθήνα, Καστανιώτη, 2010.
Ο Αϊ – Βασίλης στο ραντάρ – Και άλλες χριστουγεννιάτικες ιστορίες. Αθήνα, Καστανιώτη2011.
Ιπτάμενες Σελίδες. Αθήνα, Καστανιώτη, 2011.
Οι άρχοντες των σκουπιδιών. Αθήνα, Καστανιώτη,2012.
Ναι Βιρτζίνια, υπάρχει Άγιος Βασίλης. Αθήνα, Καστανιώτη, 2013.
Σχολική παράσταση. Αθήνα, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 2000-Καστανιώτη 2013
Η λευκή απεργία των ροζ φλαμίνγκο, Εκδόσεις Καστανιώτη (2014)     
Το ημερολόγιο ενός δειλού, Αθήνα, Καστανιώτη, Νοέμβριος 2014
Ήταν το ίνδαλμά μου, Νομική Βιβλιοθήκη (2015)     
Ποιος απήγαγε τον Αϊ-Βασίλη;, Εκδόσεις Καστανιώτη (2015)
Ο Καρλ, ο Φριτς και το αυγό της ευτυχίας, Εκδόσεις Καστανιώτη (2016)

Επισκεφθείτε την εξαιρετική ιστοσελίδα του Βασίλη Παπαθεοδώρου πατώντας εδώ.